Sunday, November 22, 2009

ADAM GENAP SETAHUN

Hari ini 23/11/2009 adalah hari lahir Adam Fayyadh yg ke setahun... sudah setahun aku dan isteriku mendapat pengalaman menjadi ibubapa kepada Adam Fayyadh dan bermacam2 kami tempuhi...setiap ujian dan dugaan yg datang adalah dari Allah kepada hambanya...setahun jgklah blog Adam ni berfungsi sebagai informasi dan maklumat keluarga kami kepada umum... Insyaallah malam ni kami akan wat makan2 skit kat luar ...buat kecil2 jer untuk sambut hari jadi Adam Fayyadh ni...Tuhan tk suka org yg membazir...Hari Raya ni kat Sg,Petani pun nk wat lagi Hari Jadi Adam..Yg tu Tok Wan Din dgn Mak Ngah Julia dia sponsor kot hehehe..
Adam kemarin dah menunjukkan satu lagi perkembangan iaitu dia dah boleh berjalan... langkah pertama Adam kat Alor Setar kat rumah Ayah Ngah dia...Langkah pertama Adam dia berjalan menuju kat Abah kesayangan dia la iaitu aku hehehe.... Langkah kedua Adam menuju ke Tok Ma dia la...bukan nk jalan2 slow2 tp Adam lari dalam 10 langkah ke Tok Ma dia..
Dalam waktu aku menjadi ayah ni dan membesarkan anak, aku cuba menjadi ayah yg berkesan kepada anak aku...aku akan cuba berikan yg terbaik buat anakku...Ayah itu akan menjadi qudwah(contoh tauladan), bagi anak-anaknya. Seorang ayah tidak akan mungkin berhasil didalam pendidikan anak-anaknya, apabila ia tidak dapat menjadi contoh tauladan yang baik bagi mereka, baik dalam segi akhlak, ataupun ilmu dan agamanya. Satu hal yang sangat mustahil sekali, apabila seorang ayah melarang agar anaknya jangan berdusta, sementara ia sendiri berdusta didepan mata anaknya..
Allah SWT berfirman : “ Sesungguhnya sudah ada bagi kamu didalam diri Rasulullah SAW contoh tauladan yang baik…..”.
Bagi aku seseorang anak, hendaklah semenjak dari kecil lagi dibiasakan lidahnya agar dapat membaca Al-Quran dengan fasih. “Alah biasa karena terbiasa.”. Aku juga tk nk lah menjadikan rumah aku bagaikan kuburan yang gelap, tak dak bacaan solat didalamnya, bagai orang mati sebelum ia mati. Jadikanlah rumah kita bagai masjid yang setiap ruangan disinari cahaya bacaan Al-Quran kita dan anak-anak kita. Hiasilah rumah kita dengan solat fardhu dan solat2 sunat. Insyaallah...Seorang ayah hendaklah menjadi contoh tauladan bagi anaknya dalam hal aqidah supaya anak2 tidak terikut perkara2 yg tk elok yg boleh memesongkan aqidahnya...
Seorang ayah hendaklah menjadi contoh tauladan bagi anaknya dalam melaksanakan hukum-hukum islam, kerana di dalam sebuah hadis :
“ yang halal itu jelas, yang haram itu juga jelas, apa-apa yang ada diantara keduanya adalah masalah syubhat, maka barang siapa yang memelihara diri dari hal-hal yang syubhat, maka sesungguhnya telah terpelirada agamanya dan kehormatannya, dan barang siapa yang jatuh pada hal-hal syubhat,sesungguhnya ia telah jatuh pada yang haram, ….” (H.RBukhari dan Muslim).
Seseorang ayah hendaklah menjadi contoh tauladan bagi anak-anaknya, maka janganlah kita berdusta, menipu,mencuri, mengumpat, mencari kesalahan orang lain,sombong,bongkak,bangga diri, tidak menganiaya pada siapapun, kerana disebabkan hal inilah akan menjadi pusat perhatian anak-anak dan akan menjadi contoh baginya...
~Ya Allah sesungguhnya Aku lemah tanpa petunjukMu..Aku buta tanpa bimbinganMu...Aku cacat tanpa hidayahMu...Aku hina tanpa rahmatMu~

1 comment:

  1. Tahniah pada Encik Johari dan Puan Erni kerana cahaya mata pertama telah genap setahun semoga bertambah rezeki nanti. InsyaAllah

    ReplyDelete